דיבור. סיפור.

סדנאות לאנשי תיאטרון

 


לגעת במילים

בסדנא נתנסה בפעולת הדיבור עצמו: בקשר בין גוף לבין מילה, בין נשימה לבין משפט, במנגנון שמאפשר למילה כתובה להפוך למילה פועלת. נחפש את התנועה הפעילה של זרמי טקסט, ואת האופן בו המגע במצלול ובקצב המילים מייצר משמעות. נתנסה בסדנא גם בטכניקות של קריאה משותפת בה האחריות על הקול הדובר היא משימה קבוצתית. בקריאה המשותפת נלמד איך יוצרים כלל ואיך שוברים אותו, נרחיב את מעשה הדיבור גם לעבודה עם מושג הזמן ונבצע קטעי טקסט ממקורות ספרותיים בהם נאפשר לקומפוזיציות של זמן להיות נתון אקטיבי שבונה את ההתרחשות הסיפורית.

 

נקודות מבט

כל יצירה כתובה, כמו גם דיבור יומיומי, מלווים בחותם – החותם של הקול הדובר שצומח מתוך נקודת מבט מסוימת ומאופיינת. ננסה ללמוד לזהות נקודות מבט שונות בטקסטים של סיפורים, נבדוק ביחד כיצד בחירה של נקודת מבט ספציפית יכולה להשפיע על הסיפור ועל האופן בו הוא מבוצע, נשתעשע בבחירות מגוונות של נקודות מבט וגם ננסה לספר את אותו הטקסט עצמו דרך נקודות מבט מתחלפות. נגלה את הסוד היצירתי שטמון בפענוח נקודת מבט מפתיעה, נועזת, כזו העשויה לפתוח בפנינו אפשרויות אפקטיביות במיוחד בבואנו לבצע טקסט מסוים, וכך גם להאיר את הסיפור באופן לא צפוי לקהל הצופים.

 

לשחק מכתב

נעסוק בפעולת הכתיבה ובפעולת הקריאה של מכתבים. המכתב הוא טקסט כתוב, בדיוני או לא, שטומן בתוכו סיטואציה דרמטית במהותה: דמות של דובר, דמות של נמען, ומשהו לא פתור שמזמין מאחד מהם את כתיבת ושליחת המכתב. בסדנא נעסוק בנתונים בסיסיים שמובילים ליצירת הסיטואציה הדרמטית ממנה נובע המכתב. פעולת השיגור של המילים אל עבר האחר צומחת מנקודת מבט של הכותב/ת, ונפתח אותה בסדנא על ידי  פענוח הסיפור שטמון במכתב, יצירת מצבים מתחלפים לפעולת המילים ושעשועי שפה סביב הטכניקה של "לעשות דברים עם מילים".

 

סיפור בתנועה ובקצב

נצא למסע בין מקומות סיפוריים, באמצעים המינימליים המאפיינים את תיאטרון הסיפור: גוף, קול, מילה, קצב ואביזר. נתנסה במעברים של האלמנטים האלה, בבנייה ובפירוק שלהם, בזליגה של אחד לתוך השני, ליצירת חללים קסומים בכוח הדמיון והיצירתיות. לצד העבודה התנועתית, נתנסה גם ביצירה של עולמות סיפוריים-דרמטיים באמצעות עבודה על מקצבי קול ודיבור. במסגרת מעגלי קצב קבוצתיים, נבחן כיצד הקול, ואוסף האפשרויות האינסופי שלו, יכול ליצור ולברוא כל מקום והתרחשות וליצור קרקע תומכת לאפיון עולם הסיפור. בסדנא זו נעבוד הן עם טקסטים אלתוריים והן עם קטעי יצירה ספרותית.